Categories: Cultura si arta

Author

Ruxandra Serban

Share

Numar total de vizualizari: 1.943

Numar vizualizari de azi: 2

Categories: Cultura si arta

Author

Ruxandra Serban

Share

Lansat oficial în cinematografele din Italia în octombrie anul trecut, C’è ancora domani (There’s Still Tomorrow) marchează atât debutul ca regizor al Paolei Cortellesi cât și mai multe recorduri pentru producția în sine. A câștigat trei premii la Rome Film Festival și este cea mai de succes peliculă în box-office-ul italian în 2023. Filmul a debutat cu vânzări de 1,6 milioane EUR în primul său weekend și a ajuns să fie pelicula italiană cu cele mai mari vânzări în primul weekend de la lansare, în 2023. Cu vânzări totale de 32,4 milione EUR, C’è ancora domani devine filmul cu cele mai mari încasări în 2023 în Italia, surclasând pelicule precum Barbie – cel mai de succes film al anului trecut după numărul de bilete vândute – și poziționându-se pe locul 9 în topul filmelor cu cele mai mari încasări din toate timpurile din Italia (este chiar și înaintea filmului La Vita e Bella, a lui Roberto Begnini – 1997).

Tot ceea ce și-a dorit vreodată Delia a fost să fie soție și mamă. Trăiește în Roma – la finalul anilor 40, un oraș divizat de setea de libertate dar și de mizeria războiului care abia a luat sfârșit – alături de soțul său, Ivano și de cei trei copii ai lor. Ivano este un tip foarte dur, însă cu toate acestea Delia reușește să împărtășească momente de frivolitate, iar fiica lor este pe punctul de a se căsători. Își acceptă soarta, așa cum este ea, cu bune și cu rele, până când o scrisoare misterioasă sosește și lucrurile încep să se complice.

Filmul este ideea Paolei Cortellesi, care a scris împreună cu Furio Andreoti și Giulia Calenda scenariul, bazat pe realitățile trăite de femei după campania italiană din cel de-al doilea Război Mondial. “A fost o decizie naturală. Povestea filmului este o ficțiune, dar sunt inserate o mulțime de realități prin care a trecut familia mea. Mama a venit la Roma când avea șase ani și și-a petrecut copilăria mică aici. Dar majoritatea poveștilor din care m-am inspirat pentru acest film aparțin bunicii mele. Acesta este motivul pentru care filmările sunt alb-negru. Când au loc reamintiri din Roma din trecut, filmările nu sunt niciodată color”, a declarat Paola Cortellesi.

De altfel, C’è ancora domani s-a bucurat de nenumărate critici pozitive din partea criticilor de film italieni, care au apreciat atât direcția și scenariul care abordează aspecte legate de feminism și patriarhat cât și interpretarea rolurilor, în special cele ale Paolei Cortellesi, Emanuelei Fanelli și a lui Valerio Mastandrea.

În Il Corriere della Sera, criticul de film Paolo Mereghetti spune că pelicula C’è ancora domani își propune “să extindă discursul Deliei și al altor femei către o dimensiune care nu mai este doar individuală, ci în cele din urmă este una colectivă și socială”. De asemenea, el mai apreciază că deși filmul tratează teme de “violență și abuz”, acest proiect cinematografic “nu le prezintă la adevărata lor intensitate”. La rândul său, Boris Sollazzo, de la The Hollywood Reporter Rome a apreciat în recenzia sa abilitatea regiozorului “de a lua în special acele cadre culminante și cu încărcătura cea mai mare de empatie, într-un mod contraintuitiv, pentru a scoate în evidență normalitatea, atât a unei plimbări cât și a unei lupte”.

Revenind la temele abordate de C’è ancora domani, Luisa Garribba Rizzitelli de la HuffPost Italia, asociază filmul cu termeni precum “auto-determinare” și “dezvăluire”, și are convingerea că acesta prezintă “ceva revoluționar și plin de speranță, de vreme ce nu se adresează “femeilor […], ci se apleacă asupra prietenilor, fraților, taților care se pot oglindi în aceste comportamente”. Rizzitelli mai spune că Paola Cortellesi “le arată acestora nu un trecut, ci o oglindă a unei realități care și astăzi mai există”, afirmând la finalul filmului “tocmai pentru ca bărbații să decidă de ce parte sunt, stabilindu-și poziția, cu respect față de eforturile feminismului”.

Eu una abia aștept să ajungă și în România și în Franța C’è ancora domani, de care sunt convinsă că va trezi niște emoții foarte puternice în mine. Până la urmă, este vorba despre cât de mult reușim să reflectăm asupra temelor abordate de C’è ancora domani și dacă reușește să ne trezească noi perspective despre cum să îi privim și tratăm pe cei din jurul nostru.

Distribuție: Paola Cortellesi (Delia), Valerio Mastandrea (Ivano), Romana Maggiora Vergano (Marcella), Emanuela Fanelli (Marisa), Giorgio Colangeli (Sor Ottorino), Vinicio Marchioni (Nino), Francesco Centorame (Giulio Moretti), Lele Vannoli (Alvaro), Paola Tiziana Cruciani (Sora Franca), Yonv Joseph (William), Alessia Barela (Orietta), Federico Tocci (Mario Moretti), Priscilla Micol Marino (Sora Giovanna), Maria Chiara Orti (Sora Rosa), Silvia Salvatori (Sora Elvira), Mattia Baldo (Sergio), Gianmarco Filippini (Franchino), Gabriele Paolocà (Peppe).