Author
Ruxandra Serban
Share
Numar total de vizualizari: 165
Numar vizualizari de azi: 1
Author
Ruxandra Serban
Share
Săptămâna aceasta am fost onorată și totodată mândră să particip la evenimentul Rencontres Cinématographiques de L‘ARP, dedicat cineaștilor. Evenimentul, derulat în perioada 8-10 noiembrie la Touquet, l-a avut în deschidere pe marele regizor de origine română Radu Mihāileanu. Reputatul regizor a moderat, alături de Nathalie Marchak, ambii vicepreședinți ai L’ARP, panelul dedicat Inteligenței Artificiale și grevei de la Hollywood. Nu am cuvinte să vă spun cât de bine m-am simțit să îl vad pe acest om acolo! De fapt, cel căruia îi datorez prezența mea la acest eveniment extraordinar este chiar Radu Mihaileanu, el fiind Consilierul Artistic al Vent d’Est.
Sub tema „Cum reafirmăm locul central al artistului în actul de creație?”, panelul a reunit o serie de personalități din lumea cinematografică, academică, experți în drept internațional și proprietate intelectuală, deputați în parlamentul european. Astfel, din panelul de discuții au făcut parte: David Defendi (scenarist și fondatorul Genario), Laurence Devillers (profesor specializat în inteligența artificială la Universitatea Sorbona și cercetător la Centrul Național de Cercetare Științifică – CNRS), Laurence Farreng (deputat european), Marine Francen (cineast, co-președinte al Societății Realizatorilor de Film din Franța – SRF), Mathilde Pavis (expert în drept internațional în materie de proprietate intelectuală și etică) și Howard A. Rodman(scenarist, fost președinte al Writers Guild of America West).
Evoluția rapidă a inteligenței artificiale care pune sub semnul întrebării viitorul creației și profesia de scenarist sau Greva de la Hollywood au fost dezbătute în cadrul acestui panel moderat de Radu Mihăileanu.Analizând ce se întâmplă în alte domenii culturale (în special muzică ) sau în alte țări ( Statele Unite, în special ), dezbaterea a ridicat o serie de întrebări mai mult decât interesate: Care sunt oportunitățile și limitările acestei tehnologii pentru a sprijini artiștii? Cum să ne asigurăm că inteligența artificială este o oportunitate reală și nu un element dăunător pentru actul de creație? Cum să garantezi autorilor un rol decisiv în creație? Ce cadru legal trebuie pus în aplicare pentru a putea lucra cu această nouă tehnologie? Este adaptat cadrul legislativ acestei noi tehnologii? Cum să garantezi fundamentele drepturilor de autor în utilizarea acestei tehnologii inovatoare?
Cu siguranță că inteligența artificială reprezintă, într-o oarecare măsură, o amenințare pentru multe domenii, unul dintre ele fiind industria cinematografică. Într-un timp în care poți scrie articole pe absolut orice temă folosind Chat GPT, presiunea pe industriile creative, din perspectiva inteligenței artificiale, este tot mai mare.
„Concurența internațională venită din zona inteligenței artificiale nu trebuie să se exercite fără a ține cont de respectul pentru creator și de punctul său de vedere particular, singular, prin urmare, de drepturile de autor și principiile sale intangibile.Salutăm orice instrument conceput pentru a ne ajuta să însoțim creația, dar nu vom accepta că Regulamentul privind inteligența artificială, în discuție la Bruxelles, să fie doar un pretext al unei curse frenetice pentru inovare. Transparența, consimțământul creatorilor și remunerarea echitabilă a lucrărilor utilizate pentru utilizarea AI sunt principiile majore ale oricărei reglementări viitoare. Inteligența artificială poate fi un instrument excelent dacă servește creației,” a declarat în discursul său Jeanne Herry, co-Présidente de L’ARP
Fondată în 1987 la inițiativa lui Claude Berri și a 33 de producători de film, printre care Agnès Varda, Patrice Chéreau, Gérard Oury, Costa Gavras și Henri Verneuil, Societatea Civilă a Autorilor Realizatori și Producători L’ARP reunește în prezent peste 200 de realizatori din toate generațiile, reprezentanți ai diversității și bogăției cinematografiei franceze și europene. În cei 30 de ani de existență , L’ARP a dobândit expertiză pe trei direcții principale: pe piața cinematografiei mondiale; în domeniul creației cinematografice (scriere, regie și producție ); în domeniul politicilor de reglementare a industriei cinematografice(L’ARP a creat conceptul de excepție culturală, adoptat de 183 de țări și consacrat în Carta UNESCO)
L’ARP este recunoscută la nivel european și internațional, și reunește în cadrul unei rețele, profesioniști în domeniul cinematografiei din Franța din alte țări.