Categories: Personalitati

Author

Ruxandra Serban

Share

Numar total de vizualizari: 148

Numar vizualizari de azi: 1

Categories: Personalitati

Author

Ruxandra Serban

Share

Parisul a găzduit în weekend-ul 21-23 aprilie cel mai important eveniment internațional dedicat cărții din capitala Franței: Festival du Livre de Paris. Deși nu am putut participa de această dată, știu că la astfel de evenimente atmosfera este una impresionantă pentru că, așa cum e și firesc, evenimentul a reunit în doar trei zile, o mulțime de oameni de cultură de prim rang, în mijlocul cărora nu aveai cum să te simți altfel decât norocos că te poți întâlni cu ei. Iar România a avut propriul stand.

Motto-ul prezenței românești la această ediție a Festival du Livre de Paris a fost Roumanie – un pays qui se raconte / România – o țară care se povestește. Evenimentul a inclus peste 20 de evenimente, construite în jurul celor mai recente volume românești traduse în limba franceză: de la romane și cărți de poezie, până la volume de nonficțiune și cărți de bandă desenată.

Prezența României pe parcursul celor trei zile a fost marcată de numeroși artiști, printre care se numără Daniel Horia (autorul romanului grafic Epoca mea de aur, tradus recent în limba franceză la Editura Paquet), Arnaud Nebbache (autorul benzii desenate Brancusi contre États-Unis, Editura Dargaud, 2023) sau Patrice Reytier (autorul benzii desenate Cioran. Un home heureux, Editura Rivages, 2023)

Doi autori și lucrările lor mi-au atras atenția, citind programul evenimentului derulat pe parcursul a trei zilei de cultură: cartea lui Stejărel Olaru – Nadia și Securitatea și memoriile celebrului dirijor și compozitor franco-român Vladimir Cosma, publicate sub titlul Mes Mémories, du Rêve à Reality”.

„În 1976, la Jocurile Olimpice de la Montreal, Nadia a devenit simbolul perfecțiunii în gimnastică. Din admirație, despre ea s-au scris scenarii de filme artistice și documentare, biografii, romane și chiar cărți pentru copii. Dar despre Nadia, devenită parte a avuției naționale a României socialiste, se mai scria în penumbră, iar „admiratorii” săi, care adunau material documentar pentru un roman straniu, în parte de groază, în parte politic, erau cei din lumea sa: antrenorii, oficialii federali, medicii, asistentele, coechipierii… Cu toții îi urmăreau orice mișcare, orice vorbă și orice gând, și împletiseră, la cererea poliției politice de atunci, înfricoșătoarea Securitate, o plasă nevăzută din care marea sportivă a reușit să scape abia în toamna lui 1989.

Cartea lui Stejărel Olaru nu este doar o biografie tradițională. Contextul și împrejurările în care Nadia Comăneci a crescut și s-a format, familia, gimnastele din generația sa, antrenorii, și mai ales puzderia de informatori, securiști și decidenți politici, care au țesut o încâlcită plasă de relații în jurul ei, menită să o țină captivă în mod irevocabil, toate acestea sunt scoase la iveală de autor. În drumul spre glorie, Nadia a trecut prin stări diferite. Când însingurată și aproape de abandon, când disperată și supusă, adesea neînțeleasă și folosită, dar mereu perseverentă, ambițioasă, visând cu îndârjire să atingă perfecțiunea. Și a atins-o,” scrie Aurora Liiceanu despre volumul lui Stejărel Olaru.

Cât despre memoriile lui Vladimir Cosma, acestea reunesc o viață de artist complet, în cartea „Mes Mémories, du Rêve à Reality”. Cariera lui Vladimir Cosma a fost marcată, printre altele, de câștigarea a două premii Césars pentru Cea mai bună muzică de Film – pentru ”Diva” (1982) și ”Le Bal” (1984), mai multe discuri de aur și de platină, precum și premii, pentru cea mai bună muzică pentru televiziune, în țări precum Germania, Japonia, Anglia, Elveția, Belgia, Italia, Olanda sau Franța.

„La Boum”, „La Chèvre”, „Le Père Noël est une ordure”, „L’Aile ou la Cuisse”, „Le Grand Blond avec une chaussure noire” – sunt doar câteva dintre filmele pentru care Vladimir Cosma a semnat coloana sonoră. Cosma a plecat din România când avea doar 22 de ani, iar în Franța, a reușit de-a lungul anilor să își construiască o carieră impresionantă, lucrând cu cei mai mari realizatori francezi de film, printre care se numără Gérard Oury, Francis Veber, Claude Zidi, Claude Pinoteau, Ettore Scola, Yves Boisset.

Participarea României la Festival du Livre de Paris, a fost organizată de Institutul Cultural Român (ICR) prin Centrul Național al Cărții (CENNAC) și ICR Paris, în parteneriat cu Ministerul Culturii, Ambasada României la Paris și Ambasada Republicii Moldova la Paris.