Author
Ruxandra Serban
Share
Numar total de vizualizari: 216
Numar vizualizari de azi: 1
Author
Ruxandra Serban
Share
Ideea de a o lua pe propriul drum și de a urma calea antreprenoriatului nu ține de vârstă. Suntem în era comercialului, în care căutăm „să vindem în X pași simpli produsul Y” sau să găsim „Z căi rapide de a crește numărul de clienți și cota de piață”. Nimeni însă nu a stabilit până acum cel puțin, un orizont optim de timp în care să intri în lumea afacerilor printr-un start-up. Poate fi în timpul facultății, poate fi imediat după, așa cum la fel de bine poate fi și la 30, 40 sau chiar 50+ de ani. Ține de multe variabile, dar primează dorința fermă de a face acest pas și de a o lua într-o direcție cu totul nouă și….imprevizibilă.
Și pentru că nu știi când te decizi să faci trecerea de la angajat la antreprenor, acest moment poate coincide inclusiv cu perioada maternității. Vestea bună este că totul are o rezolvare. Ultimii 3 ani ne-au oferit o lecție foarte valoroasă: viața nu stă pe loc, merge înainte, în ciuda contextelor nefavorabile la scară globală. Deci cu atât mai puțin, decizia de a avea un copil nu constituie o frână în a face pasul spre antreprenoriat.
La rândul meu mamă a doi copii acum adolescenți, am învățat multe lucruri din modul în care să îmbin maternitatea cu antreprenoriatul, iar câteva dintre lecțiile mele, le las aici spre inspirație .
Alege domeniul cu sufletul și apoi în funcție de expertiză domeniul în care vrei să activezi. Indiferent dacă alegi să o iei pe calea antreprenoriatului înainte cu mult de a deveni mamă sau în perioada în care aștepți copilul, fă-o cu sufletul mai întâi și apoi ia în calcul expertiza ta sau experiența profesională. Asta îți va ușura viața pentru că timpul va fi cea mai prețioasă resursă pentru tine de îndată ce apare copilul. Iar a face ceea ce îți place cu adevărat este cel mai de preț lucru care ți se poate întâmpla în viață. Dacă îți place ceea ce faci, ai și deschiderea de a te perfecționa într-un ritm mai rapid. Din propria experiență, este mult mai greu să te perfecționezi sau să devii expert într-un domeniu care nu te atrage. Deci nu alege în funcție de potențialul financiar al unui sector, ci în funcție de ce îți dictează inima.
Stabilește-ți un buget. Nu poți porni la drum fără un plan de afaceri care în mod obligatoriu va conține și un buget. Acordă o importanță deosebită dimensiunii bugetului pe care poți să îl aloci pentru noua afacere. Și de asemenea, încearcă să identifici încă de pe acum care sunt sursele alternative de finanțare având în vedere că este posibil să fie nevoie să susții business-ul o perioadă de timp cu bani de acasă.
Stabilește modelul de business și dimensiunea inițială a afacerii. Bugetul însă trebuie corelat cu modelul de business: dacă este o afacere derulată exclusiv sau în foarte mare parte în online, atunci nu vei avea o presiune pe buget generată de chirii și alte cheltuieli operaționale. La fel și cu numărul de angajați. Dacă într-o primă fază vei fi doar tu implicată, atunci nu vei avea cheltuieli cu salariile; însă cum trebuie să știi că timpul este cea mai de preț resursă pentru o mămică în primii ani ai copilăriei, și ca atare va trebui să ai în vedere și o modalitate de delegare a responsabilităților tale către o altă persoană angajată.
Fii pregătită să te supra-specializezi. Chiar dacă ai experiență într-un domeniu și îl stăpânești bine din această perspectivă, trebuie să te aștepți ca pe parcurs, să fie nevoie și de alte skills-uri pe care nu le ai. Asta înseamnă că va fi util și necesar să apelezi la anumite cursuri care să te ajute – majoritatea acestora se fac acum online, deci bariera legată de timp-distanță parcursă până la locul unde se țin cursurile nu mai există. Este posibil însă ca după finalizarea cursurilor să susții o probă ca să obții un atestat / certificat, ceea ce înseamnă un timp alocat special pentru asta. În plus, nu ezita niciodată să ceri ajutorul altor antreprenori sau mentori. Ei vor fi întotdeauna o sursă de inspirație pentru tine.
Așteaptă-te să treci la nivelul următor. Specialiștii afirmă că numărul mare de afaceri care apar pe perioada concediului de maternitate se datorează nivelului crescut de creativitate a mamelor în această perioadă. Antreprenoarele care au început pe acest drum în această perioadă spun din propria experiență că business-urile pe care le-au fondat au cunoscut o creștere rapidă și s-au transformat în afaceri de familie.
Păstrează sentimentul de bucurie în munca ta. Ne petrecem mult timp din viață muncind, și este important să facem ceea ce ne place și ceea ce ne face fericiți. Dacă ți-ai pierdut sentimentul de bucurie atunci când muncești, atunci ai două soluții: fie schimbi domeniul de activitate, fie păstrezi activitatea în sine dar găsești bucuria în ceea ce faci.
Crede în visul tău și nu te da bătută. Majoritatea antreprenorilor, femei sau bărbați, nu sunt aproape niciodată 100% pregătiți pentru a se confrunta cu provocările pe care le oferă din plin antreprenoriatul. Cu toate că este ca pe mersul pe sârmă, antreprenoriatul este o experiență extraordinară în primul rând de viață și apoi profesională, care te transformă și te determină să privești viața cu alți ochi. Însă, indiferent cât de greu este, niciodată nu renunța la visul tău. Dacă îți dorești cu adevărat ceva, trebuie să faci tot posibilul ca acel ceva să devină realitate! Niciodată nu este prea târziu să îți îndeplinești visele; poți fi antreprenor la 18 ani, 23, 40, 50 sau chiar 70 de ani. Totul este să vrei și să te atragă acest stil de viață, pentru că pentru noi oamenii, orice facem trebuie să aibă un sens pur și simplu.
Echilibrul viață personală – viață profesională. Până la urmă, cele mai importante lucruri în viața ta de viitoare sau actuală mămică sunt copilul și familia. Orice vine pe lângă, este o completare a echilibrului pe care îl cauți și vrei să îl realizezi în viața ta. La fel ca în alte domenii de viață, și în antreprenoriat este important să pui limite. Antreprenoriatul poate fi o soluție bună pentru mame, pentru că îți dă o oarecare libertate de a-ți face programul după cum îți este mai convenabil. Dar dacă nu ești extrem de organizat și clar cu programul tău, te poate tenta să muncești din ce în ce mai mult și deci să sacrifici timpul pentru familie, pentru copil sau pentru tine. Este important să știi că nu ești doar mamă, ci și antreprenoare, soție, și femeie și cătrebuie să îți faci timp pentru toate.
Trenduri la nivel internațional
- Ultimele decade au adus pe piețele globale apariția unui nou trend și concept, cel de mompreneurship – mame care decid să ia calea antreprenoriatului. Statisticile cele mai recente arată că o treime din startup-urile din Statele Unite sunt fondate de femei. Iar această cifră este în creștere, datorită faptului că realitatea de pe această piață arată că femeile își înființează propriile afaceri într-un ritm de două ori mai alert decât cel al bărbaților.
- Majoritatea mamelor antreprenor își încep business-urile, la o vârstă medie de 40 de ani sau chiar mai târziu. Vârsta medie a copilului atunci când se decid să o ia pe cont propriu este de 6 ani.
- Majoritatea mamelor antreprenor – 79% – sunt căsătorite, iar 95% au un partener care are o sursă de venit.