Author
Ruxandra Serban
Share
Numar total de vizualizari: 172
Numar vizualizari de azi: 1
Author
Ruxandra Serban
Share
Experiența mea de antreprenor m-a învățat că întotdeauna este bine să ai un plan B, pentru cazul în care business-ul pe care vrei să îl lansezi nu merge, sau pentru cazurile în care apar situații neprevăzute sau mai grav de forță majoră. Iar pandemia prin care tocmai am trecut, pare să fi întărit și mai mult această strategie, pentru toate business-urile, indiferent că este vorba despre afaceri aflate la început de drum sau business-uri deja consacrate.
Situațiile în care trebuie să te adaptezi din mers pot apărea oricând, iar capacitatea de a face un turn-around câștigător este decisivă pentru redresarea afacerii și succesul ulterior al acesteia.
Însă, tot experiența mea de antreprenor m-a învățat că nu este tocmai bine să te concentrezi foarte mult pe planul B pe care îl ai pentru afacerea ta sau pentru diferitele situații dificile cu care te poți confrunta în demersul tău antreprenorial. De ce? Pentru că pierzi din focusul ideii inițiale și cumva în subconștient trăiești cu teama că vei eșua în ceea ce vrei să faci pentru început. Nu militez aici nici pentru existența unui plan B, nici pentru lipsa acestuia. Până la urmă, în antreprenoriat, fiecare acționează și după intuiție, și oricum, în orice demers antreprenorial există o doză mai mare sau mai mică de emoțional care cântărește destul de mult în decizia finală.
Așadar, las mai jos câteva argumente pro și contra existenței unui plan B, așa cum am învățat și eu, pe pielea mea, în cei peste 20 de ani de antreprenoriat.
Argumente PRO Plan B
- Menții business-ul în picioare. În momentul în care gândești un plan de afaceri detaliat pentru afacerea pe care te pregătești să o lansezi, apare în mod inevitabil întrebarea: „Și dacă…nu merge?”. Acesta este momentul în care în mintea ta încolțește ideea de a avea un plan B, tocmai pentru a salva ideea inițială pe care vrei să o și transpui în realitate. Așadar, un plan B îți poate salva din impas ideea inițială, chiar dacă ești nevoit să faci anumite ajustări cu care inițial nu prea ești de acord.
- Ești (mai) stăpân pe situații neprevăzute. Nu trebuie neapărat să apară încă o pandemie sau un cutremur distrugător ca să poți cataloga situațiile potențial dificile cu care te-ai putea confrunta pe parcursul dezvoltării afacerii tale. Orice situație care îți afectează cota de piață, pune presiune pe costurile pe care le ai, te face să pierzi clienți sau afectează cash-flow-ul, este o situație dificilă pentru care trebuie să găsești o soluție. Și rapid. Așadar, dacă anticipezi de la momentul în care creionezi planul de afaceri și riscurile la care te poți expune, vei fi în măsură să conturezi un plan B care să te scoată din impas.
- Schimbi macazul într-o direcție mai profitabilă. Este posibil ca o situație dificilă cu care te confrunți să fie momentul în care să transformi provocarea în oportunitate de afaceri. Fie te extinzi cu business-ul pe care îl ai deja, fie schimbi macazul într-o direcție care s-ar putea să fie mai profitabilă pentru tine, însă în linie cu ceea ce făceai până acum. Și nu neapărat pe termen scurt, pentru că un profit sănătos și sustenabil este cel obținut pe o bază solidă, care să îți asigure continuitate pe termen lung.
- Te menții în zona de confort și a expertizei profesionale: Având un plan B, ai posibilitatea să activezi în continuare în sfera domeniului tău de expertiză. Ceea ce înseamnă asumarea unui risc calculat, în limitele tale de confort profesional.
Argumente CONTRA Plan B
- Lipsa unui plan B te ajută să ai focus 100%. Când știi că nu ai o plasă de siguranță, faci tot posibilul să te salvezi. Iar asta este o lecție de viață pe care ca antreprenori o împrumutăm în afaceri de foarte multe ori într-un parcurs profesional. Îți depășești limitele în încercarea de a ține pe direcția cea bună ideea inițială cu orice preț. Practic te dedici 100%, trup și suflet planului inițial și depui toate eforturile pentru a obține maximul din potențialul pe care acesta îl are.
- Sursă sigură (și inepuizabilă) de adrenalină. Lipsa unui plan B este, în opinia mea, pentru cei (foarte) tari de înger, cărora le place să trăiască pe muchie de cuțit și pentru care riscul, oricât de mare ar fi, este asumat în mod conștient. Cei fără un plan B au un apetit foarte ridicat pentru risc, le place să iasă din zona de confort, iar pentru ei „the sky is the limit” chiar există și chiar cred cu tărie în acest concept.
- Îți reconfirmi independența. Lipsa unui plan B este și o dovadă de independență și de puterea de a transforma provocările în noi oportunități de afaceri – da, valabil și cum spuneam mai sus, pentru adepții planului B. Iar gustul succesului după ce ai reușit să treci peste toate obstacolele și ai rămas totuși în picioare, este și mai dulce.
- Pui bazele un success story. Atunci când le vorbești oamenilor despre cum ai reușit să depășești toate obstacolele, fără a avea un plan B, acel as din mânecă pe care să îl scoți, oamenii te vor percepe ca un învingător care are în spate o poveste de afacere de succes. De regulă, cei care își împing limitele până la imposibil aproape, atrag de partea lor audiență și o imagine care ulterior se vinde ca un adevărat exemplu de bună practică.
Indiferent pe care dintre variante o veți alege, niciuna nu poate să fie câștigătoare sau pierzătoare. Până la urmă, succesul în afaceri depinde de atât de mulți factori – interni și externi – încât tu ca antreprenor trebuie să fii ca un adevărat jongler cu mai multe mingi în aer pe care reușești să nu le dai pe jos. Determinarea, ambiția, pasiunea cu care intri într-o afacere sunt, fără îndoială, ingredientele de bază pentru un business de succes, doar că, în cele din urmă, piața este singura care decide cine rămâne pe scenă și cine pleacă acasă.