Author

Ruxandra Serban

Share

Numar total de vizualizari: 165

Numar vizualizari de azi: 1

Author

Ruxandra Serban

Share

La începutul lunii februarie am avut bucuria să fiu „în lumina reflectoarelor”, însă de data asta nu în postura de actriță sau cântăreață. M-am simțit ca fiind toții ochii pe mine pentru că am acordat un interviu Revistei Biz, una dintre publicațiile de business de referință din peisajul mass-media românesc. Și mi-a plăcut foarte mult să vorbesc despre mine și experiența mea de antreprenor stabilit în Franța, pentru cititorii din România, țara în care am urmat o mare parte a parcursului profesional și educațional și totodată locul în care am învățat să fac business.

Ceea ce am reținut din această experiență cu Revista Biz este că în continuare oamenii vor să citească despre ce înseamnă antreprenoriatul și mai ales să audă povești autentice despre viața unui antreprenor. Ceea ce este o veste extraordinară pentru că asta înseamnă că oamenii au în continuare deschiderea de a lua calea antreprenoriatului și de a-și asuma un drum pe care îl știu de la bun început că nu va fi unul tocmai ușor.

Când pornești la drum pe cont propriu, singurul bagaj cu care pleci ești tu. Contează într-o măsură destul de mare experiența profesională acumulată anterior deciziei de a o lua pe calea antreprenoriatului. Dar nu contează poziția sau compania pentru care ai lucrat. Oamenii își schimbă perspectiva de a te privi în momentul în care nu te mai asociază cu o anumită funcție sau organizație. Și atunci trebuie să o iei de la zero și să „te afirmi” profesional de data aceasta în propriul business.

În esență, când lansezi un start-up, indiferent de țara în care o faci sau domeniul în care vrei să faci acest lucru, regulile sunt clare: un plan de afaceri foarte bine pus la punct, măsuri de contingență, asumarea conștientă a unor riscuri, o poziționare foarte clară, resurse financiare suficiente cât să poți să supraviețuiești primului an de antreprenoriat și desigur, așa cum spun cărțile, să comunici.

Astăzi însă mediul de business s-a schimbat total față de acum 20 de ani de exemplu, fie și dacă luăm în calcul un singur aspect: globalizarea care lasă economiile fără granițe și care este în esență o sabie cu două tăișuri: oportunități foarte mari de dezvoltare a business-ului și de scalare a acestuia, dar și expunerea la riscurile globale care nu ocolesc pe nimeni. La toate acestea se adaugă și mindset-ul noii generații de tineri antreprenori, total diferit de cel al antreprenorilor care s-au lansat în business chiar și în urmă cu 10-15 ani.

Ca atare, mediul de business este mult mai provocator, iar prospețimea ideilor cu care vine noua generație de antreprenori, ale căror repere se referă la inovație, tehnologie, agilitate și adaptabilitate la orice contexte macroeconomice, îi face pe antreprenorii din garda veche să ridice și ei ștacheta și să țină pasul cu prezentul.

Indiferent de sectorul în care te decizi să lansezi un start-up, trebuie să fii întotdeauna pregătit să te adaptezi la un context cu totul nou, care poate apărea peste noapte, schimbând normalitatea cu care eram obișnuiți până ieri. Iar dovadă în acest sens stă pandemia care a accelerat apariția anumitor tendințe pe piețe, forțând transformarea la 180 de grade a unor domenii întregi de activitate sau companii. Iar acum, la 3 ani de la pandemie, dacă ne gândim la concepte precum work from home sau cumpărături aproape exclusiv online fără a mai interacționa nici măcar cu curierul (majoritatea firmelor de curierat dețin deja în România rețele importante de lockere), ele pare că fac parte din viața noastră dintotdeauna.

Am spus toate acestea pentru că în interviul pentru Revista Biz am avut ocazia să povestesc și de startup-ul pe care l-am lansat anul trecut împreună cu asociații mei, Vent D’Est. Și mă bucur că am avut ocazia să vorbesc despre planurile pe care le avem cu această nouă companie, dar mai ales despre cum îmi doresc eu, personal, să promovez România prin toate mijloacele de business pe care le am la dispoziție.

Mulțumesc echipei Biz pentru oportunitatea de a sta de vorbă cu ei, în apartamentul meu din Paris, situat în clădirea în care s-au filmat o serie de scene din Emily in Paris, celebrul serial Netflix care o are în rolul principal pe Lily Collins, fiica legendarului Phil Collins! Până la urmă, cercul se închide: povești rostite în locuri în care se plăsmuiesc alte povești care se bucură de succes internațional.