Author
Ruxandra Serban
Share
Numar total de vizualizari: 571
Numar vizualizari de azi: 1
Author
Ruxandra Serban
Share
Parisul pare să fi fost una dintre capitalele europene care au dat anul trecut un număr record de producții cinematografice filmate: 102 filme și 68 de seriale filmate pe parcursul anului 2022. Anul trecut, Parisul a ajuns la un număr cumulat pentru industria cinematografică locală de 7.500 de zile de filmări, în creștere față de 7.000 de zile în 2021 și 5.000 de zile în anul 2019, anul de dinaintea pandemiei.
Filme precum Coul De Chance (Woody Allen), Murder Mystery 2 (Jeremy Garelick), John Wick Chapter 4 (Chad Stahelski), The Beast (Bertrand Bonello), Bonnard, Pierre And Marthe (Martin Provost), L’Abbé Pierre (Frederic Tellier), The Crime is Mine (François Ozon), Alibi.com 2 (Philippe Lacheau), Comme Par Magie (Christophe Barratier), A Difficult Year (Eric Toledano și Olivier Nakache) și La Grande Odalisque (Mélanie Laurent) și-au găsit cadrele potrivite în Paris. Nici la capitolul filmărilor de seriale Parisul nu a stat rău deloc, Benjamin Franklin, The New Look și Emily in Paris fiind câteva dintre acestea.
Iar lucrurile par să fie la fel de promițătoare și în acest an când, producții precum Berlin, predecesorul ca acțiune al serialului Money Heist disponibil pe Netflix, Raise the Dead, un spinoff al Walking Dead sau comedia romantică franceză Irrésistible, o producție a Disney+ sunt în plină filmare în prezent.
Iar pentru că sustenabilitatea este astăzi un obiectiv care este pe agenda internațională, iar autoritățile locale, alături de mediul privat și cetățeni joacă un rol esențial în implementarea unor strategii pentru comunități (mai) sustenabile, autoritățile publice din Paris au stabilit, după consultări cu asociații profesionale, ONG-uri și diferite organisme de reglementare, un plan green de tranziție a industriei cinematografice franceze. Astfel, au fost puse în practică o serie de inițiative precum reducerea numărului de autovehicule necesare pentru transportul echipelor de filmare sau stabilirea unor reglementări privind utilizarea de generatoare de curent electric, cu scopul de a diminua poluarea fonică produsă de acestea pe timpul filmărilor și impactul utilizării lor asupra mediului înconjurător.
Nici pentru cinematografia din România 2022 nu a fost un an rău, în primul rând din punct de vedere cantitativ. Potrivit Ziarului Metropolis, anul trecut au avut loc nici mai mult nici mai puțin de 50 de premiere naționale (lungmetraje de ficțiune, documentare și/sau filme de animație). La acestea se adaugă co-producțiile unor regizori străini cu participare românească minoritară. Nu toate cele 50 de premiere au avut parte însă de același tip de distribuție către audiență : unele au rulat o perioadă de câteva luni în cinematografele din mall-uri, altele nu au avut decât premiera și eventual câteva proiecții, iar altele nici măcar nu au fost lansate în cinematografe, ci și-au făcut intrarea oficială direct pe Netflix (așa cum este cazul producțiilor Love Sorry și Legații).
Industria locală a cinematografiei a înregistrat anul trecut și câteva recorduri și tendințe:
- Teambuilding, în regia lui Matei Dima, Alex Coteț și Cosmin Micutzu Nedelcu a vândut 1 milion de bilete.
- Potrivit CineMagia, Mirciulică (Cristian Ilișuan) și Capra cu trei iezi (Victor Canache) au depășit 100.000 de bilete vândute, fiecare; Mirciulică a vândut aproape 328.000 de bilete.
- Producerea și lansarea Teambuilding marchează debutul producțiilor comerciale în industria cinematografică din România, un segment deloc dezvoltat pe piața locală în comparație cu alte țări din Europa și de pe plan internațional
- Prezența tot mai puternică a femeilor printre regizorii cu filme lansate pe marile ecrane.
- Diversificarea tot mai accentuată a producției de film
Apariția segmentului comercial scoate la iveală segmentarea deja existentă a publicului românesc și nu vine neapărat cu un plus de valoare calitativă. Până la urmă succesul producțiilor autohtone este un motiv de bucurie pe de o parte că industria de profil românească tinde să o ia pe un trend ascendent, iar pe de altă parte se dezvoltă prin apariția unor noi tipuri de producții.
Iată mai jos o listă cu câteva dintre cele mai reprezentative filme românești ale anului 2022:
- Miracol (coproducție România-Cehia-Letonia; regia: Bogdan George Apetri
- Spioni de ocazie (regia: Oana Bujgoi Giurgiu).
- R.M.N. (România-Franța; regia: Cristian Mungiu).
- Almanah Cinema. Șase filme scurte (regia: Radu Jude).
- Pentru mine tu ești Ceaușescu (regia: Sebastian Mihăilescu).
- Om Cîine (România-Bulgaria-Suedia-Germania; regia: Ștefan Constantinescu).
- Delta Bucureștiului (Franța-România; regia: Eva Pervolovici).
- Paradisul naivilor (regia: Moscu Copel).
- Al cui cîine sînt? (Ungaria-România; regia: Róbert Lakatos).
- Oameni de treabă (România-Bulgaria; regia: Paul Negoescu).
- Teambuilding (Matei Dima, Alex Coteț, Cosmin Micutzu Nedelcu)
- Mirciulică (Cristian Ilișuan)
- Capra cu trei iezi (Victor Canache)
- #dogpoopgirl (Andrei Huțuleac)
- Balaur (Octav Chelaru)
- Crai nou (Alina Grigore)
- Imaculat (Monica Stan și George Chiper-Lillemark)
- Insula (Anca Damian)
- Lebensdorf (Vali Hotea)
- Marocco (Emanuel Pârvu)
- Metronom (Alexandru Belc).