Categories: Cultura si arta

Author

Ruxandra Serban

Share

Numar total de vizualizari: 132

Numar vizualizari de azi: 1

Categories: Cultura si arta

Author

Ruxandra Serban

Share

Pentru majoritatea dintre noi, muritorii, a primi o recomandare din partea medicului de a face un RMN este cumva sinonimă cu un rezultat negativ, cu o situație gravă pentru care este nevoie de o privire foarte în detaliu. Noua peliculă a lui Cristian Mungiu, proiectată în prima parte a acestui an la Festivalul de la Cannes și care a avut în vară premiera și în România ne invită, pe fiecare dintre noi, să ne punem o mulțime de întrebări al căror răspuns îl aflăm sau nu.

Filmul pornește de la un eveniment xenofob care a avut loc în urmă cu doi ani, în 2020 în comuna Ditrău, județul Harghita, undel localnicii s-au revoltat față de angajarea a doi cetățeni srilankezi, la o brutărie locală. Pornind de la acest incident,  Mungiu construiește o poveste complexă despre iubire, intoleranță, naționalism, frică, bunătate și violență. Pe scurt, după ce și-a abandonat munca din Germania, Matthias (Marin Grigore) se întoarce în satul său natal din Transivania. Încearcă să se implice mai mult în educația fiului său, rămas prea mult timp în sarcina mamei sale Ana (Măcrina Bârlădeanu). Când uzina pe care o conduce Csilla (Judith State), fosta sa iubită, decide să angajeze muncitori din străinătate, pacea și liniștea sătucului se tulbură.

„În noul său film, implacabil prin lucidiate și descriere sumbră a realității, Cristian Mungiu observă un microscosmos dezolant al Transilvaniei, al personajelor sale […]. Prin ele ia pulsul răutăților cu care se confruntă Vechiul Continent […]. Cu un scenariu compus cu abilitate, cu un amestec savant de limbi vorbite (română, maghiară, germană, engleză, franceză) care nu sunt deloc dovada unei mondializări fericite, puerea în scenă extrem de riguroasă, R.M.N. aruncă o privire rece și dură spre frustrările și ura care nu pot conduce decât la ceva și mai rău. Nu este deloc un film comod, dar este cu siguranță un film important” – Olivier de Bruyn, jurnalist Les Échos.

Așa cum declara și Cristian Mungiu, R.M.N. este un film polemic, care îndeamnă oamenii să își pună întrebări. ”Probabil că R.M.N. este cel mai politic și mai polemic film pe care l-am făcut eu vreodată, dar totodată trebuie spus că el nu se referă doar la societatea românească.

Cu pelicula R.M.N., cinematografia românească, prin condeiul lui Cristian Mungiu a făcut cu siguranță impresie anul acesta la Festivalul de Film de la Cannes. Cristian Mungiu mai are în palmares un Palme d’Or pentru filmul „Patru luni, trei săptămâni şi două zile”. Regizorul a fost distins şi cu premierul pentru cel mai bun scenariu în 2012 cu  pelicula „După dealuri” şi cel mai bun regizor în 2016 pentru „Bacalaureat”.