Author

Ruxandra Serban

Share

Numar total de vizualizari: 181

Numar vizualizari de azi: 1

Author

Ruxandra Serban

Share

Vă spuneam în articolul de săptămâna trecută că am avut o discuție live cu Connie Larkin despre adaptare. Unul dintre principiile educației ontologice este că, auzită de mai multe ori, o informație nu este aceeași, pentru că de fiecare dată de câte ori ești expus la acea informație, o privești din unghiuri diferite. Și o înțelegi și din alte perspective. Cu alte cuvinte, informația repetitivă te face să înțelegi mai bine și la o dimensiune din ce în ce mai detaliată.

Deși discuția pe care am avut-o cu Connie pe 24 septembrie s-a conturat în jurul experienței sale personale, se pot trage câteva concluzii care se aplică atât în viața profesională cât și în cea de business. Iată-le mai jos, pe scurt:

Majoritatea oamenilor caută frenetic informația. Însă nu în orice informație există valoare. Trebuie să vezi cu ce informație rezonezi și să extragi de acolo esența care te face să acționezi astfel încât să aibă loc o schimbare pe termen scurt. În business, a fi informat este esențial, dar business-ul tău este până la urmă oglinda da. Deci, în cele din urmă, ți-l construiești după propriul set de valori și te ghidezi după acele idei sau concepte de business cu care rezonezi. Dacă simți că nu ai nimic în comun cu o idee de business, că nu te identifici cu ea și nu rezonezi la ideea de a o continua pe termen lung, mai bine renunți.

Fiecare acțiune este o alegere proprie. Iar cu asta trebuie să te împaci. Adică să te adaptezi. În business, atunci când iei o anumită decizie, trebuie să știi că decizia ta poate schimba contextul cu care erai obișnuit până atunci și asta înseamnă că nu trebuie să opui rezistență, ci să te adaptezi. Și trebuie sa faci asta rapid, din mers. Întotdeauna când intervine schimbarea „ți se ascute mintea și te gândești cum să supraviețuiești în noile condiții”, spune Connie Larkin.

Adaptarea înseamnă să te uiți la tine însuți cum reziști la schimbare. „Ca să înțelegi puterea, ai nevoie de putere. Suntem făcuți să căutăm cauze”. Când ai un business, mai puțin important este de ce ai eșuat la un moment dat sau cu un anumit proiect. Decât să îți canalizezi toată energia pentru a căuta cauzele care au dus la eșec, mai bine îți concentrezi toată atenția și toate eforturile ca să nu mai dai greș data viitoare sau să încerci să ieși din impas cât mai rapid posibil. În business, orice zi contează, iar competiția stă cu ambii ochi țintiți asupra ta. Tu ești cel care trebuie să faci primul mutarea. Să riști și de ce nu, să câștigi. „În viață ori ai rezultate, ori explicații de ce nu”, spune Connie Larkin.

Adaptarea = depinde cum te uiți la situație. Perfect adevărat în lumea antreprenoriatului. Antreprenorul adevărat, prin definiție, vede oportunități atunci când majoritatea vede pierderi sau un context nefavorabil. Dacă înveți în business să te uiți mai întâi la partea plină a paharului, bineînțeles fiind conștient că există și riscuri și probabilitatea să pierzi, atunci ai șanse mari să reușești. Cheia este să îți asumi un risc controlat și conștient.

Adaptarea înseamnă să nu mai pui etichete. La fel ca în viața personală, și în afaceri etichetele nu sunt bune. În antreprenoriat, dacă ai prins un val și este cel câștigător, ai succes. De aceea nu este bine să etichetăm. Niciodată nu ai de unde să știi conjunctura în care un antreprenor a avut succes. Și până la urmă, succesul vine cu o sumă de riscuri asumate. Nimic nu este ușor de câștigat, și se știe prea bine că în afaceri poți foarte ușor să ai succes astăzi și mâine să fii pe marginea prăpastiei.

Când te adaptezi, îmbrățișezi experiențele de viață. Din nou adevărat în lumea afacerilor. Orice schimbare vine cu o experiență de business după sine. Iar din experiențe, învățăm. La fel ca și în viață. Până la urmă, antreprenoriatul de succes este o sumă de experiențe bune și mai puțin bune, din care un antreprenor învață, se formează, se maturizează, crește și se dezvoltă. Iar atunci când ai mai multă experiență, îți crește și capacitatea de adaptare.

Unii suntem mai deschiși decât alții să ne urmăm intuiția. În business, trebuie să existe o intuiție „controlată”. Dar și așa, pot fi situații în care intuiția să îți spună să o iei pe un anumit drum sau nu. Desigur, deciziile de afaceri se iau și în urma experiențelor anterioare și a rezultatelor, însă un dram de intuiție adăugat la asumarea unui risc conștient, nu strică.

Suntem creatori și de bine și de rău. Da, perfect adevărat. Așa cum avem puterea să atingem succesul, o decizie ne poate împinge la polul opus. În egală măsură creăm o situație pozitivă și una negativă. Dar din ambele ieșim învingători. În prima situație am luat o decizie corectă și ne bucurăm de succes, în cea de-a doua, ieșim mai puternici, ne ridicăm și mergem mai departe. Un antreprenor adevărat nu capitulează niciodată!