Author

Ruxandra Serban

Share

Numar total de vizualizari: 195

Numar vizualizari de azi: 1

Author

Ruxandra Serban

Share

De când mă știu am învățat să văd întotdeauna partea plină a paharului. Indiferent de situație. Iar asta, pot să spun că m-a ajutat foarte mult în viață, cu atât mai mult cu cât am ales calea antreprenoriatului încă de când am terminat facultatea. Sau poate s-a lipit de mine această abilitate tocmai pentru că vin dintr-o familie de antreprenori și practic am crescut cu acest spirit, cu tot ceea ce înseamnă bun și mai puțin bun în antreprenoriat, încă de când eram adolescentă.

Antreprenoriatul m-a învățat că întotdeauna există provocări, că niciodată nu ești numai jos cum nu mereu ești pe val. Trebuie să fii mereu agil, „cu ochii în patru”, să te poți adapta din mers. Să nu ții niciodată la modele de afaceri din trecut care, deși și-au dovedit viabilitatea la timpul lor, acum poate că sunt depășite. Adaptarea este una dintre calitățile oricărui antreprenor, indiferent de cât de nou sau de experimentat este în acest domeniu. Nevoia de adaptare se poate simți atât la un business tânăr cât și la o corporație cu o tradiție îndelungată pe piața pe care activează. Iar vremurile pe care le trăim astăzi ne-au dovedit asta. Și vor continua să ne dovedească, până când știința, tehnologia și medicina vor găsi o soluție pentru a anihila virusul care a produs această pandemie.

Dar de ce să nu vedem totuși partea plină a paharului din toată această criză de sănătate? Dacă pandemia de coronavirus nu ar fi apărut, atât noi cai indivizi cât și noi ca antreprenori, angajați, CEO – în companii mai mici sau mai mari – nu am fi fost conștienți de capacitatea enormă de adaptare (latentă) pe care o avem. Ca mulți dintre voi poate, eu nu mi-aș fi imaginat cu jumătate de an în urmă că aș putea să lucrez de acasă pe o perioadă mai lungă de timp sau că aș putea avea ședințe pe Zoom, Microsoft Teams, Blue Jeans, Skype sau Whatsapp. Cum nu mi-aș fi putut imagina că aș putea ajunge să am același randament ca la birou – obținut e adevărat după o perioadă mai lungă de lockdown, nu chiar de la început – în timp ce am grijă și de familie, copii, etc. Am fost forțați să ne adaptăm unui nou mod de viață – așa zisa nouă normalitate – pe care se pare că încet, încet începem să o asimilăm.

Și tot așa s-a întâmplat și cu business-urile, doar că adaptarea unui business este un proces continuu și nu depinde aproape niciodată de evenimente extraordinare, așa cum este situația pe care o trăim în prezent. Erka s-a adaptat de foarte multe ori la condițiile pieței – în 12 ani de prezență pe piață abordarea clienților s-a schimbat, nevoile și cerințele acestora au evoluat, tehnologia a avansat, piața în sine a trecut la nivelul următor. Ca Erka, sunt convinsă că aproape toți antreprenorii au trecut prin adaptarea business-ului, ca un proces normal către maturizare și evoluție. Așadar, nu vă temeți să vă adaptați la nou, la condiții mai speciale. Până la urmă, adaptarea este o provocare, nu?

Odată cu adaptarea unui business vine și transformarea acestuia. Pe măsură ce o afacere antreprenorială evoluează, aceasta se transformă, parțial sau integral, din aproape toate perspectivele: de la strategie, la mod de lucru, la schimbarea poziționării pe piață și poate chiar trecerea de la un business generalist la unul de nișă. În fond, transformarea înseamnă evoluție și dezvoltare, și chiar dacă din asta rezultă a brand-new company, e OK. Nu înseamnă că ai eșuat cu vechiul business pe care, în încercarea de a-l salva l-ai transformat în altceva. Din nou, e vorba de perspectivă: business-ul tău a crescut, a evoluat, trece la alt nivel, se transformă.

Adaptarea și transformarea nu au loc independent de inovație, poate cel mai important factor care ne face pe noi, umanitatea, să evoluăm. Dacă până nu demult vedeam cum se inovează în foarte multe domenii – de la tehnologie, la servicii – acum, pandemia de coronavirus are o (altă) parte bună: ne forțează să inovăm cu o viteză mai mare, să împingem limitele inovației și să mărim tot mai mult procentul de inovare în produsele și serviciile pe care le oferim. Ceea ce părea inovativ acum un an și jumătate, acum este ceva normal; iar poate că progresul pe care îl înregistrăm acum în urma inovării l-am fi atins peste câțiva ani dacă nu eram forțați să ne adaptăm noii normalități.

Doar că din nou, accelerarea inovației nu ține de evenimente de forță majoră. Nu ține și nu ar trebui să țină. Inovăm pentru noi, pentru business-ul nostru, pentru a veni cu ceva nou și pentru a nu rămâne cantonați sau prinși în trecut. Inovația este, în cele din urmă dovada că vrem să ne depășim limitele și că vrem să oferim pieței și în cele din urmă consumatorului final, ce este mai bun. Și pe măsură ce noi, cei care furnizăm produse sau servicii creștem ștacheta, și așteptările consumatorului și comportamentul lor de consum se transformă, se adaptează și se rafinează. Cum vă spuneam: cercul se închide: de la adaptare, la transformare, până la inovare.

De nici una din cele trei provocări nu trebuie să vă fie teamă. Sunt lucruri firești, naturale, normale pentru orice business. În lipsa lor, nu mai avem loc pe piață, nu mai avem consumatori pentru ceea ce oferim și în cele din urmă sfârșim printr-un eșec. Fiți așadar cu ochii în patru, la tot ceea ce oferă contextul economic acum. Dincolo de impactul negativ, sunt și oportunități la care dacă te adaptezi, reușești să transformi impactul negativ în impact pozitiv și în cele din urmă să inovezi!

Iar noi, cei de la Erka, tocmai pentru a veni în întâmpinarea voastră, a companiilor, în procesul de transformare, digitalizare sau de atingere a unor obiective – testarea unei idei, intrarea pe o nouă piață – vă punem la dispoziție un instrument inovator: un workshop personalizat, în cadrul căruia puteți lucra cu experți și facilitatori cu experiență vastă în comunicare, marketing, digital, branding, strategie de business. Durează câteva minute să vedeți ce, cum și de ce facem: https://bit.ly/2Y2BVgV. Lectură plăcută și pe data viitoare!