Author

Ruxandra Serban

Share

Numar total de vizualizari: 120

Numar vizualizari de azi: 1

Author

Ruxandra Serban

Share

Sunt adepta ideii că România are nevoie de antreprenori. De fapt, de aceea am și lansat la finalul verii acest blog, tocmai în speranța că, prin acest demers vă dau și vouă – cei care nu sunteți (încă) antreprenori – puțin curaj să o luați pe cont propriu.

Și deși văd și eu, la fel ca voi, că România nu prea face nimic să-i încurajeze pe antreprenori, mă bucur totuși să văd că sunt mulți care încep un business în care cred și reușesc, în ciuda dificultăților și piedicilor pe care le întâmpină, să îl țină în picioare.

Și mai mult mă bucur să văd că inițiativele vin tot mai mult dinspre noua generație, care pare să aibă o înclinație aparte spre inițiativă și care nu mai este conceptual creată să creadă că pentru a atinge un anumit statut social sau pentru a avea succes trebuie să fii neapărat un angajat. Da, poți fi propriul angajat, și nu înregimentat într-un sistem cu care îți este greu să rezonezi sau poate că nu rezonezi deloc.

Iar noua generație este fascinantă cel puțin dintr-o perspectivă. Spre deosebire de noi, cei născuți la finalul anilor 70, tinerii de astăzi au un mare atu în mânecă: au tehnologia de partea lor și au o deschidere înnăscută spre tehnologie. Iar asta le lărgește foarte mult orizontul de gândire. Gândesc fie business-uri care se bazează exclusiv pe tehnologie și deci au o valoare adăugată mare, fie business-uri în care tehnologia ușurează foarte mult procesele. Iar asta le permite să obțină un grad mai mare de eficiență.

Mai mult, noii antreprenori din generația tânără nu se dau bătuți ușor. Sunt determinați să reușească și în multe cazuri chiar reușesc. De la cum conving un fond de investiții sau un business angel să intre în afacerea lor, până la modul în care aborează piața pe care vor să intre – totul este conform unui plan și știu exact unde vor să ajungă.

Mai demult citeam un articol care spunea că Millennialii trebuie să rezoneze cu compania pentru care lucrează – de la valori și misiune până la cultura organizațională. Și asta fac și când își fac propriul business. Pornesc de la o idee în care cred și cu care rezonează. Își dozează efortul în ceea ce ei cred că merită.

Și mai este ceva ce pentru mine este important (poate și pentru voi). Dincolo de bani, vor să vadă și un impact social a ceea ce fac. Și asta nu pentru că acum este cool să fii prietenos și verde cu mediul, sau că e trendy să te alături unei cauze sociale pe care să o susții din când în când sau constant. Ci pentru că ei sunt altfel, gândesc și văd lucrurile altfel și au acces nelimitat la informație.

Așa că, având un astfel de bagaj “genetic” la care se adaugă și un context favorabil (nu neapărat cel din țară), creativitatea lor practic nu are limite. Pot inova în domenii în care nici nu te-ai gândi că ar mai fi loc de intrare sau pot crește un business rapid tocmai pentru că au văzut potențialul și au reușit să atragă resurse financiare pentru el.

Mărturisesc că mi-ar plăcea să mai fiu Millennial, să am acces la ce au ei acces acum. Dar mai bine fac un exercițiu de imaginație: dacă astăzi aș avea 25+ și posibilitatea de a pune pe picioare un business, ce aș face? Cred că m-aș ghida după aceleași idei ca atunci când am fondat Erka. Și cum Erka a evoluat și s-a transformat într-o agenție agile, acum ea este un business din noul val. Al doilea val. De antreprenori.