Author

Ruxandra Serban

Share

Numar total de vizualizari: 132

Numar vizualizari de azi: 1

Author

Ruxandra Serban

Share

Caut mereu să găsesc modele de antreprenori care să mă inspire, de la care să am ce să învăț și care, deși nu au legătură cu domeniul în care dețin business-ul Erka – o agenție de publicitate omni-channel, independentă – reușesc să îmi trezească acel sentiment că un antreprenor adevărat reușește întotdeauna.

Din tot ce am citit în ultimii ani prin presă, las aici un manifest al antreprenorului român de succes. Sper să vă inspire și pe voi la fel de mult ca și pe mine J.

Un antreprenor adevărat dă ceva înapoi comunității din care face parte.

Ana Vișian și Adina Zanet au pus bazele Piscinei Urbane – o cameră cu bile – care a devenit unul dintre locurile preferate ale angajaților din București. Iar în demersul lor, au pornit de la faptul că deși pare un clișeu, într-un fel sau altul cu toții suntem datori să dăm ceva înapoi comunității în care trăim, societății care ne-a format ca indivizi.

Un antreprenor știe că dacă el nu pune lucrurile în mișcare în business-ul său, nimeni nu va putea crește acel business.

În 2007, Horațiu Țepeș și-a părăsit job-ul și a pus bazele Bilka, o companie 100% românească specializată în producția și dezvoltarea de sisteme complete pentru acoperișuri. Țepeș și-a început cariera în anul 2004, la doar 24 de ani când a primit primul job, după ce absolvise Facultatea de Inginerie din Sibiu. Doar că un an mai târziu decide că antreprenoriatul este drumul pe care vrea să o ia și așa pune bazele Bilka.

Antreprenoriatul nu este un job, este un stil de viață.

Andrei Botescu, co-fondator la Atelierele Pegas, a pariat pe nostalgie și a câștigat, reînviind cel mai faimos brand de biciclete din România și totodată unul dintre cele mai cunoscute branduri din perioada comunistă: Pegas. Brandul a reintrat pe piața românească în forță în 2012, iar în primul an de la relansare, a vândut 500 de biciclete. Ulterior, a ajuns la vânzări de 25.000 de unități pe an, iar cifra de afaceri a companiei a ajuns anul trecut la 8 milioane de lei.

Angajații sunt egali cu fondatorii companiei.

Citeam cu ceva timp în urmă că Autonom, o companie specializată în transportul și închirierea auto, pune foarte mult accent pe motivarea angajaților și pe crearea unui mediu de lucru foarte prietenos. Dan Ștefan, unul dintre fondatorii acestui business spunea că la Autonom se împart rezultatele. “Este o filozofie pe care am văzut-o şi am luat-o model de la mai multe firme din afară şi o împărtăşim în totalitate. Tot ce ne permitem împărţim cu angajaţii noştri”, spunea el.

E mai bine să primești lecțiile grele la început decât la sfârșit.

Florin Talpeș, antreprenorul care stă în spatele Bitdefender, una dintre cele mai cunoscute companii de securitate informatică din lume povestea la un moment dat într-un interviu despre o experiență de business pe care un antreprenor aflat la început de drum cu greu o poate uita. Povestea cum, atunci când a decis să abordeze și piețele externe, experiența lor era zero. Iar prima experiență neplăcută, sau mai bine zis primul duș rece revigorant a fost când un partener american care a început să vândă pe piața americană le-a provocat o pierdere de….1 milion de dolari! Mă abțin să mă gândesc cum ar fi fost să fi pierdut o sumă atât de mare :). Dar am fost și eu într-o astfel de situație cu Domo, care a intrat în insolvență și are datorii la noi. Suma este mai mică, dar a fost greu. A fost o experiență pentru mine din care am învățat ceva: că nu este bine să ai o relație de dependență față de un client și că ponderea clienților în cifra de afaceri a companiei tale este bine să fie uniformă (eu m-am bucurat ca am avut un client mare, mult mai mare decat ceilalți, dar care ne-a pus în situație de risc).

Un antreprenor trebuie să fie suficient de abil încât să se poată reinventa permanent.

Un exemplu în acest sens este Qualitance, o companie fondată de doi români – Ioan Iacob și Radu Constantinescu  – în 2007 și care a ajuns astăzi una dintre cele mai mari companii tech românești. Iar anvergura business-ului se vede și în numărul de angajați (200) și prezența sa pe trei continente (prin birourile de la București, San Francisco și Sydney). Iar planurile lor sunt mari: anul viitor vor să se extindă într-o altă țară din Europa. Cu o rată de creștere de 60% în ultimii ani, Qualitance a fost aleasă de către Financial Times ca fiind una dintre Europe’s Fastest Growing Companies (adică acele companii cu cea mai rapidă creștere J ) atât în 2017 cât și în 2018!

Un antreprenor renaște din propria-i cenușă.

Poate voi știați, dar eu am aflat relativ recent că Lucian Butnaru, de la ZebraPay citea la 3 ani, iar înainte de clasa a cincea știa să programeze… Mulți ani mai târziu, două dintre companiile de tehnologie pe care le-a co-fondat au fost la un pas de a se prăbuși. Dar le-a preluat singur și le-a salvat. În 2005, a vândut-o pe prima, către americanii de la Tech Team cu 3 milioane de dolari. A fost a doua tranzacție din piața românească de soft, după ce Radu Georgescu a vândut RAV către Microsoft. 

Las aici și o concluzie.

Nu există o rețetă pentru reușita unui antreprenor, însă succesul acestuia este mereu o sursă de inspirație. Antreprenorul își va lăsa mereu amprenta proprie asupra succesului său. Așa că fiți atenți cu și la business-urile voastre și propuneți-vă să ajungeți cât mai sus! Sus de tot!