Author
Ruxandra Serban
Share
Numar total de vizualizari: 127
Numar vizualizari de azi: 1
Author
Ruxandra Serban
Share
Mulți dintre noi ne dorim să nu mai fim angajați, să nu mai fim legați de birou sau de un program fix, tocmai din dorința de a avea mai multă flexibilitate.
Iar eu am simțit asta pe pielea mea, încă de când am terminat facultatea și am simțit că nu aș putea lucra niciodată pentru o companie mare multinațională. Fix din motivele pe care le-am enumerat mai sus. La acestea s-a adăugat și spiritul meu mai liber, care vroia să își pună creativitatea la încercare, să încerce lucruri noi, și mai ales să învețe din orice experiență de business. Căci până la urmă, un antreprenor adevărat asta face: învață din experiențele prin care trece – fie că ele sunt un succes sau un eșec.
Iată mai jos câteva dintre aspectele care definesc un antreprenor adevărat. Cum multe dintre ele m-am confruntat și eu la început, cu altele mă confrunt în continuare. Sunt câteva dintre atributele care definesc un antreprenor adevărat. Experiența îți poate arăta în timp că sunt și alte calități care creionează un astfel de portret. Așadar:
- Ești un vizionar. Ai început un business acum mulți ani și ai avut curajul să ataci un domeniu sau o industrie de care alții nu aveau curajul să se apropie? Atunci înseamnă că ai fost un vizionar, ai știut clar unde vrei să ajungi și ai anticipat potențialul acolo unde nimeni nu îl vedea sau nu avea curajul să-l capitalizeze.
- Nu ți-e teamă de provocări. Sau dificultăți. Orice antreprenor adevărat știe că drumul spre succes nu este pavat numai cu oportunități și lucruri bune. Simte că poate să facă față oricărei probleme, tocmai pentru că vrea să reușească.
- Pe lângă bani, știi că trebuie să investești 25 de ore pe zi din timp. Nu glumesc! Un antreprenor adevărat nu doarme niciodată! Știe că la început nu e loc de timp liber sau de weekend, dar e conștient că e foarte mult loc pentru muncă sub presiune, alergătură după clienți, deadline-uri scurte și aproape întotdeauna cu termen de predare ieri, presiunea pe cash-flow.
- Nu ți-e teamă de eșec. Ești conștient că un business nu este o investiție, ci presupune un risc pe care trebuie să îl cunoști de la început și mai ales, trebuie să ți-l asumi. Iar odată asumat riscul, teama de eșec dispare. Cu toate astea, multe studii de specialitate din România spun că antreprenorii locali nu se simt confortabil să vorbească despre eșecul/eșecurile pe care le-au avut în business. Și asta pentru că încă suntem o societate care judecă un om după succesul sau eșecul în afaceri.
- Ești perseverent. Nu prima dificultate cu care te confrunți te face să dai înapoi. Și nici nu te sperie. Din contră, te face să te înverșunezi și să mergi mai departe no matter what. Desigur, există limite în orice, iar dacă vezi că strădaniile sunt în zadar, este omenește să pui punct. Dar un antreprenor adevărat face asta după nenumărate încercări de a redresa corabia și de a rămâne în picioare.
-
Oricât de mic ești la început de business, trebuie să știi că nu le poți face pe toate. Știu că nu ai foarte multe resurse financiare la dispoziție atunci când ești un start-up tânăr și de aceea nu zic să îți angajezi manager de resurse umane sau de IT sau marketing manager. Nu la început. Dar lucrurile strict specializate – cum ar fi aspectele contabile și juridice trebuie să le externalizezi. Mai târziu, când ajungi la un nivel mai mare și ai un business consolidat și în plină expansiune, se aplică aceeași regulă: nu mai poți fi one man show. Trebuie să te înconjori de oameni buni și de încredere, profesioniști, cărora să le delegi lucruri. Să lași business-ul să meargă independent de tine. Căci la urma urmei, și Apple merge mai departe fără Steve Jobs!