Author

Ruxandra Serban

Share

Numar total de vizualizari: 143

Numar vizualizari de azi: 1

Author

Ruxandra Serban

Share

Sunt Ruxandra Șerban și dacă citești acest articol înseamnă că am reușit să îți captez atenția! J Sper să devii un cititor fidel al blogului meu, pentru că m-am decis să scriu despre o temă de care mulți români, tineri, sau mai puțin tineri, sunt interesați: antreprenoriatul. Inclusiv tu!

De ce vreau să scriu despre asta? În primul rând pentru că eu însămi sunt antreprenor. Dacă nu știai asta, te invit la secțiunea Despre mine de pe blog să citești cum am ajuns să urmez această cale și mai ales de ce am ales să fac asta.

Iar ca mine, în generația mea, cred că sunt mulți cei care au mers pe drumul antreprenoriatului și cred că sunt la fel de mulți cei care vor să își încerce puterile în acest domeniu.

Așadar, m-am decis să scriu pentru ei – top și middle manageri din companii mari românești sau multinaționale, artiști, studenți care încă nu știu dacă este mai bine să fie de la bun început angajați sau antreprenori. Să împărtășesc cu ei din experiența mea de aproape 20 de ani ca antreprenor și mai ales să le spun că pe cât de greu, pe atât de challenging este să fii pe cont propriu! Și asta este valabil indiferent că ai o afacere în România sau în orice altă țară din lumea asta.

Dar poate că trigger-ul cel mai important în această inițiativă a fost să încerc să vă încurajez să deveniți antreprenori, iar dacă sunteți deja, să încercați cu orice chip să ajungeți cât mai sus! O să mă întrebați de ce vreau să fac lucrul ăsta. Dintr-un simplu motiv. Am citit recent niște statistici ale Oficiului Național al Registrului Comerțului și ale Ministerului Finanțelor care ne aruncă în ochi o situație pe cât de tristă, pe atât de adevărată: puțin peste 6.200 de firme, adică echivalentul a 2,5% din companiile înființate între 2005 și 2015 și care mai existau acum trei ani pe piață aveau la acel moment venituri mai mari de 1 milion de euro! Iar din astea, jumătate sunt companii românești.

Nu trebuie să vă spun eu că este puțin. Oricine are minimum de cunoștințe de matematică își dă seama că lucrurile nu stau prea roz. Nu vreau însă să aduc în discuție faptul că statul nu prea face mare lucru să susțină afacerile aflate la început de drum, căci aș mai fi încă o voce în plus în noianul de voci care tot spun de vreo 20 de ani treaba asta. Pot însă să spun că dacă nu am făcut nimic sau aproape nimic până acum ca să încurajăm start-up-urile să ajungă business-uri mari și valoroase, o putem face de acum înainte.

Ne-am învățat ca mereu să fim cu un ochi în trecut, fie pentru că suntem nostalgici după niște vremuri trecute de aproape 30 de ani, fie pentru că nu ne putem debarasa de ceea ce a fost. Dar acum chiar cred că este momentul să sprijinim afacerile mici: ele sunt viitorul din cel puțin două motive. In primul rând cei care le deschid, în marea lor majoritate sunt Millenniali, tineri cu ambiții, pentru care nimic nu este imposibil și care sunt gata să facă orice ca să progreseze. Au mentalitatea de învingători, perseverează și nu se dau bătuți așa de ușor.

În al doilea rând, este era tehnologiei care le permite să intre în zone de business pe care noi acum 20 de ani nici nu le gândeam că pot exista. Tehnologia îi impinge către inovație. Inovația înseamnă valoare adăugată mare. Valoare adăugată mare înseamnă un profit mai mare, ceea ce înseamnă performanță financiară ce poate fi reinvestită pentru a inova din nou. Și cercul se închide. Și se deschide un altul mai larg. Și tot așa până când încetăm să mai fim o economie cunoscută doar pentru forță de muncă ieftină care aduce valoare adăugată mica în procesul de producție!